fredag den 16. april 2010

Roskilde Festival: Første indtryk..




Så er programmet blevet offentliggjort - eller i hvert fald størstedelen af det. Der vil unægtelig komme flere navne til op til den 1. juli, hvor festivalen officielt starter.

Men hvordan ser det så ud? Der er et hav af fede navne på programmet - særligt inden for de små og mellemstore navne. Et par af dem, jeg ikke vil gå glip af er:

MIIKE SNOW

Svensk-amerikanske Miike Snow har lavet et fremragende album af samme navn - og skulle være et fænomenalt live band. Det er et af mine absolutte must see navne! Tjek lige denne her video ud. Den er fantastisk!



LOCAL NATIVES

Deres debutalbum Gorilla Manor udkom slut 2009 / start 2010, og har intet mindre end imponeret. Deres single airplanes bliver spiller på P3, og har du ikke hørt dem endnu, så er der her en varm anbefaling!



BEACH HOUSE

Indie musik fra USA. Deres debutalbum blev kåret som 2006's 16. bedste album af Pitchfork. Duoen har som regel perkussionister med, når de spiller live.



ROBYN

Hun græd eftersigende på scenen sidst hun besøgte Roskilde.. koncerten gav i hvert fald 6 stjerne i de fleste danske musikmedier. I år har hun annonceret, at hun vil udgive hele tre albums.. Bum! Første udspil "Fembot" lover godt!



LCD SOUNDSYSTEM

JUBIIIII! Jeg glæder mig vildt til Mr. Murphy og slæng træder op på den scene. Deres nye plade er for fed, og sidst de optrådte på Roskilde var det en sand fest!

Kender du dem ikke, så smut ind og køb Sound Of Silver. Et af de bedste albums fra 2007.



KINGS OF CONVENIENCE

De fleste kender duoen eller i hvert fald Erlend Øye, som er et af medlemmerne. De er afdæmpede og til tider melankolske, men meget iørefaldende. De skriver de smukkeste melodier. Sidst jeg så dem live, havde de ikke band med på scenen, og det blev en lille smule kedeligt i længden. Nu må vi se, hvad de finder på til juli...



TIM SWEENEY

DJen er tilknyttet det legendariske pladeselskab DFA Records - og har sin egen radiostation på nettet, Beats In Space. Han spiller super eklektisk og er en fest at opleve bag pulten!



PRINS THOMAS

Norsk, varm, lækker disco. Så er det sagt. Han har tidligere produceret sammen med landsmanden Lindstrøm, som han skal varme op for på festivalen.



LINDSTRØM & CHRISTABELLE

For nyligt kom pladen "Real Life Is No Cool" og med den beviser Lindstrøm virkelig, at han har noget at byde på inden for den syntetiske og digitaliserede 70’er-disco. Sammen med Christabelle skal han nok få startet festen.



MODERAT

Tyskerne skal nok få gang i Roskilde Festival. Gruppen består af Sascha Ring, også kendt som Apparat, og Gernot Bronsert og Sebastian Szary, bedre kendt som Modeselektor.



Men kigger man på hovednavnene, synes jeg stadig der mangler noget. Der er faktisk kun ét af de navne, der indtil videre står øverst på plakaten, som jeg anser som et must see:

GORILLAZ

De spiller to festivaller i 2010 og Roskilde er en af dem. Sej bookning! Det virtuelle band er ude med en ny plade, Plastic Beach, som i den grad er et lyt værd. Jeg glæder mig til at se, hvordan de griber showet an. Det kan kun overraske.




Du kan se det fulde program og læse mere om hver enkelt navn på Roskilde Festivals hjemmeside HER

Smid endelig en kommentar om, hvad du synes om programmet.. Er der noget du bare SKAL se?

12 kommentarer:

  1. Jeg har blandede følelser overfor programmet i år. Jeg glæder mig helt vildt til navne som Miike Snow, Vampire Weekend, KoC, Beach House, Health og Pavement, men synes lige der mangler den sidste umlaudsprik over ü'et. Det kunne være i form af Arcade Fire (som alle forventede) eller Foals osv. Desuden synes jeg også der mangler noget Ed Banger på listen. Mr Oizo could be a killer!
    Men som sagt mangler der stadig et par offentliggørelser, så alt håb er ikke ude.

    Til gengæld har vi nogle stærke navne på Pavilion Junior i år. Selv er jeg helt vild med Sleep Party People og Eim Ick, og Iceage har varmet op for Health, så det kan heller ikke være helt dårligt.

    Så udover de lidt tynde headliners er jeg ovenud tilfreds.

    SvarSlet
  2. Min must-hear liste ser sådan ud:
    Gorillaz, Muse, LCD Soundsystem, The National, Vampire Weeknd, Beach Houce, Casio Kids, Den Sorte Skole, Efterklang, ElectroJuice, The Floor Is Made of Lava, Florence + The Machine, Schlachthofbronx (de skal nok kickstarte en fest), When Saints Go Machine, My Evil Twin og Thee Attack.

    Derudover mangler jeg et DJ navn i headlineren. Ja ja, prodigy, men nej.

    SvarSlet
  3. Åhh, Alice in Chains er mit absolutte must see!!! Kan næsten ikke vente!

    SvarSlet
  4. The National og Alice In Chains er også på min liste.. Kan kun anbefale, at man tjekker Electrojuice ud, hvis man ikke har set dem live før. Shit, de rykker!

    SvarSlet
  5. Er faktisk enig i de navne du har fremhævet, Le! Og ellers er jeg også enig med Mathias i hans must-see! Så selvom der er meget godt, så mangler jeg, som du også siger, et på headliners, der sparker røv! :)

    SvarSlet
  6. @ Mathias

    Der kommer faktisk et røvgodt DJ navn i år - Beat Torrent (france). De er 4-dobbelt world champions i DMC (vinylvending), så det er også et must-see herfra. :)

    Moderat ville også være udemærket, så dem dog på Train i sommers, så ville nok fravælge dem hvis de clashede med et andet godt navn.

    SvarSlet
  7. Jeg glæder mig til at se, hvilke navne der bliver tilføjet inden for de næste par måneder.. Og så må vi krydse fingre for, at Promille Service kommer op og stå igen i år!!

    SvarSlet
  8. Nu kommer Prince også, så det kan være det ændrer nogle meninger. :)

    Jeg er ikke den største fan, men det er sgu flot booked, hands down.

    SvarSlet
  9. Prince er den vildeste booking EVER. Can't wait.

    SvarSlet
  10. Håber på de giver os Crystal Castles, ved godt det på ingen måde er et hovednavn, men de er for tjekkede. Har du haft mulighed for at lytte til deres nye album Le?

    SvarSlet
  11. @Le: Jeg havde forventet at dine anbefalinger var mere.. hm.. "eksklusive" end playlistig P3-udørk.

    Du burde hamre hovedet mod loftet af fryd over at Ikonika & Cooly G kommer.
    Eller Roska, DJ UMB, Beat Torrent og Mathias Aguayo for at nævne de elektroniske, og Bad Lieutenant, Titus Andronicus, FM Belfast, Health og Wild Beasts i den rockede afdeling..

    SvarSlet
  12. Bad Lieutenant kunne være AWESOME hvis de valgte at spille nogle joy division / new order covers!

    SvarSlet